كيف جندت السعودية عناصر القاعدة للقتال ضد الحوثي في اليمن؟

الإثنين 06-08-2018 14:46

كيف جندت السعودية عناصر القاعدة للقتال ضد الحوثي في اليمن؟

كتب

كشف موقع “والا” الإسرائيلي أن السعودية وبعد أن خسرت سيطرتها على مدن مركزية في اليمن,شكلت تحالفا سريا مع تنظيم القاعدة بدعم أمريكي لمقاتلة الحوثيين.

 

المئات من مقاتلي تنظيم القاعدة في شبه الجزيرة إنظموا للتحالف السعودي,الأمر الذي سيعزز قوتهم وتواجدهم في المنطقة,وأفاد التقرير أن الولايات المتحدة على علم بالإتفاق الذي جري بين التنظيم والسعودية فأوقفت قصفها لمواقع التظيم بالطائرات المسيرة وركزت على محاربة الحوثيين المدعومين من إيران.

 

البنتاغون وبالرغم من دعمه الكبير للتحالف السعودي أنكر ما جاء به التقرير وزعم أنه لاتوجد أدلة تثبت دعمنا لتنظيم القاعدة,أما السعودية فردت تعليقا على التقرير أنها ستواصل مواجهتها للتطرف والإرهاب.

 

التقرير جاء بعد مقابلات مع حوالي 20 مسؤول رسمي بما في ذلك مسؤولون أمنيون يمنيين ,قادة مليشيات,رؤساء قبائل و 4 عناصر من تنظيم القاعدة,أغلبهم رفض الكشف عن هويته لدواع أمنية.

 

وقال “مايكل هورتون” باحث في مؤسسة “جايمس تاون” أن مسؤولين في الجيش الأمريكي يدركون أن جانبا كبيرا مما تفعله بلادهم في اليمن هو مساعدة لتنظيم القاعدة وهذا مايثير غضبهم. وأضاف أن الولايات المتحدة تفضل مواجهة ماتسميه التوسع الإيراني في المنطقة على حساب المواجهة ضد تنظيم القاعدة وحتى على حساب إستقرار اليمن.

 

عبد الستار  الشميري المستشار السابق لحاكم قضاء تعز أكد تواجد مقاتلي القاعدة في اليمن مضيفا أنه أمر القادة بعدم تجنيدهم لكن كان ردهم “سنتحالف حتى مع الشيطان ضد الحوثيين”.

 

وأضاف الشميري أن من الصعب دحر التنظيم بعد سيطرتهم على مواقع كثيرة مضيفا “أننا تخلصنا من الحوثيين لنقع في مواجهة القاعدة”.

تعمل الولايات المتحدة مع حلفائها العرب وخاصة الإمارات المتحدة على مواجهة إرهاب القاعدة,ولكن مهمتها الأكبر حاليا هي إلحاق الهزيمة بالحوثيين,لذلك نرى تنظيم القاعدة جنبا إلى جنب مع التحالف السعودي وبتمويل وتخطيط أمريكيين.

 

و قال مسؤول أمريكي رفيع المستوى رفض كشف هويته “أن من السهل لمقاتلي القاعدة الإندماج داخل التحالف السعودي,لأن السعودية والإمارات تدعمان ميليشيات إسلامية متطرفة, وأمريكا تعلم منذ البداية بالتعاون المشترك بين دول التحالف والتنظيم”.

 

وحسب التقرير فإن قادة المجموعات المسلحة في اليمن المدعومة من التحالف يجندون مقاتلين من القاعدة نظرا لخبرتهم القتالية العالية.وعلي سبيل المثال  قائد مليشيا أبو العباس الذي أدرجت الولايات المتحدة إسمه على قائمة الإرهاب بسبب علاقته بتنظيم القاعدة لايزال يتلقى تمويلا إمارتيا حسب تصريح مساعده عادل العزي.

التقرير :

בתמיכת ארה”ב, סעודיה ואל-קאעדה משתפים פעולה נגד איראן בתימן

הקואליציה הסעודית הנלחמת בתימן, וזוכה לתמיכת ארצות הברית, כרתה ברית סודית עם לוחמי אל-קאעדה במדינה שבמסגרתה רבים מהם עזבו ערים מרכזיות שכבשו ואחרים נסוגו עם כלי נשק, ציוד, וכספי ביזה – כך עולה מתחקיר של סוכנות הידיעות אי-פי. מאות מאנשי שלוחת אל-קאעדה בחצי האי הערב, הנחשבת למסוכנת ביותר, גויסו לקואליציה עצמה.הפשרה בין הקואליציה לבין לוחמי אל-קאעדה מאפשרת להם לשרוד ועלולה לחזק את רשת הטרור האחראית לפיגוע 11 בספטמבר. לפי גורמים מרכזיים שהיו מעורבים בנושא, ארצות הברית הייתה מודעת להסכמים ועצרה את תקיפות המל”טים שלה בזמן נסיגת לוחמי אל-קאעדה. זאת על מנת להתרכז במאבק במורדים החות’ים, הנתמכים על ידי איראן.הפנטגון הכחיש כי יש שיתוף פעולה עם אל-קאעדה, ואין הוכחות לכך שכסף אמריקני הגיע לידי הארגון למרות התמיכה הצבאית של ארצות הברית בקואליציה הסעודית.

הקואליציה הסעודית אמרה כי היא “ממשיכה להיות מחויבת במאבק בקיצוניות ובטרור”. איחוד האמירויות הערביות לא הגיבה לתחקיר.

לוחמי אל-קאעדה בבית משפט בצנעא, תימן, 2014 (AP)
אנשי אל-קאעדה בבית משפט בצנעא, 2014 (צילום: אי-פי)
התחקיר מבוסס על ריאיונות עם יותר מ-20 גורמים רשמיים, כולל גורמי ביטחון תימניים, מפקדי מיליציות, מתווכים שבטיים וארבעה אנשי אל-קאעדה. רובם שמרו על עילום שם מחשש לפגיעה בהם. הוא חושף את האינטרסים הסותרים בשתי המלחמות המתנהלות בו זמנית במדינה הערבית הענייה.”גורמים בצבא ארצות הברית מודעים לכך שחלק ניכר ממה שעושה ארצות הברית בתימן הוא לעזור לאל-קאעדה ויש הרבה זעם על כך”, אמר מייקל הורטון, עמית מחקר בקרן ג’יימסטאון, ארגון אמריקני העוקב אחרי טרור. “ארצות הברית מעדיפה להילחם במה שהיא רואה כהתפשטות איראנית על חשבון המאבק באל-קאעדה ואף על ייצוב תימן”.עבד א-סאטר א-שמירי, יועץ לשעבר של מושל מחוז תעז, אמר כי זיהה מההתחלה את נוכחות הלוחמים של אל-קאעדה ואמר למפקדים שלא לגייס אותה. “תגובתם הייתה ‘אנו נתאחד עם השטן מול החות’ים'”, אמר. א-שמירי הזהיר כי קשה יהיה לעקור את פעילי אל-קאעדה אחרי שהגיעו לתפקידים האלו. “ניפטר מהחות’ים וניתקע עם ארגוני טרור”.

שלט של אל-קאעדה בעיירה בדרום תימן, 2012 (AP)
שלט של אל-קאעדה בעיירה ששלט עליה הארגון בדרום תימן, 2012 (צילום: אי-פי)
ארצות הברית עובדת עם בעלות בריתה הערביות – במיוחד עם איחוד האמירויות – במטרה לחסל את הקיצונים של אל-קאעדה. עם זאת, המשימה הגדולה יותר היא לנצח במלחמת האזרחים נגד החות’ים. במאבק זה, אל-קאעדה נמצא למעשה באותו צד כמו הקואליציה הסעודית – וכן, על ידי ארצות הברית.גורם אמריקני בכיר אמר בתחילת השנה כי ארצות הברית מודעת לנוכחות של אל-קאעדה בין שורות הקואליציה נגד החות’ים. “מכיוון שחברי הקואליציה תומכים במיליציות עם מפקדים אסלאמיסטיים קיצונים, קל מאוד לאל-קאעדה להשתלב”, אמר הגורם ששמר על עילום שם.

לוחמים מיומנים

בתחקיר עלה כי מפקדי מיליציה מקומית שאותה מממנת הקואליציה מגייסת באופן פעיל לוחמי אל-קאעדה – הנחשבים ללוחמים מיומנים – או לוחמים שעד לא מזמן היו חברים בארגון.

כך, למשל, מפקד מיליציה בתעז, המכונה אבול עבאס, נכלל ברשימת הטרור של אארצות הברית בשל קשריו לאל-קאעדה בשנה שעברה. לפי עוזרו עאדל אל-עזי, הוא ממשיך לקבל כסף מאיחוד האמירויות הערביות עבור המיליציה שלו. אל-עזי דחה את ההאשמה האמריקאית, והכחיש כל קשר לטרור, אך זמן קצר לאחר מכן הוא נראה נפגש עם מפקד בכיר בארגון.

מפקד נוסף בתעז, עדנאן רוזק, שקיבל לאחרונה 12 מיליון דולר מנשיא תימן עבור כוחותיו – מחזיק בדמות ידועה מאל-קאעדה כעוזרו הקרוב ביותר.

 

اضف تعليق